Čo prinesie rok 2025 realitným kanceláriam a maklérom?
Bola to asi najčastejšia téma, ktorú sme rozoberali na stretnutiach s majiteľmi realitných kancelárií, spolu s naštartovaním spolupráce s Revistom. Po jemnom klesaní úrokových sadzieb ku koncu roka 2024 sa trh opäť oživoval, a to hlavne v našom hlavnom meste a iných krajských mestách. Dopyt po obhliadkach však cítili realitní makléri na celom Slovensku, vďaka čomu sa dá povedať, že sa očakával obchodne úspešný rok pre realitné kancelárie.
Konsolidačný balík a jeho dopad na realitné kancelárie
Ku koncu roka sa prijal konsolidačný balík a množstvo opatrení, pri ktorých je ešte ťažké definitívne odhadnúť, aký dopad budú mať na správanie ľudí, ktorí plánovali zmenu bývania. Rovnako tak je náročné odhadnúť, ako sa k celej situácii postavia prenajímatelia. Je však možné, že prenajímtelia nehnuteľností pretavia tieto opatrenia do cien nájmov.
Čo však vieme povedať už teraz, je fakt, že zvýšená DPH naštartovala ľudí rýchlo kúpiť nehnuteľnosť, pokiaľ „nezdražie“ kvôli zvýšenej DPH alebo transakčnej dani. Bohužiaľ, pri developerských projektoch sa zvýšená sadzba DPH prejavila v cenách okamžite.
Avšak, hackerský útok na kataster tento entuziazmus zachladil. Veríme však, že sa tento problémový stav čo najskôr vyrieši, nakoľko predpokladáme, že realitní makléri budú tento rok čeliť viacerým nepriaznivým situáciám. Čo by sme chceli realitným maklérom odporučiť, je hlavne to, aby zvládli tento proces s nefunkčnosťou katastra tak, aby to ich klienti čo najmenej pocítili a nestratili tak dôveru k investícii do nehnutenoľsti.
To, čo počúvame v prvých týždňoch tohto roka od majiteľov realitných kancelárií je zdražovanie služieb od dodávateľov, ktoré musia platiť. Takmer všetci dodávatelia služieb pre realitné kancelárie zodvihli ceny, či už ide o služby ako inzercia, sotfwarové riešenia, fotografické, právne, marketingové služby, ale aj služby kameramanov. A práve preto momentálne evidujeme veľký dopyt realitných kancelárií využívať naše služby Revistu. Vďaka tomu si môžu zachovať svoju značku a autonómiu a zároveň využívať všetky tieto služby cenovo výhodnejšie.
Dozvedáme sa však aj pozitívne správy z ECB, ktorá plánuje znížiť úrokové sadzby, respektíve pokračovať v ich postupnom znižovaní. To môže zvýšiť dopytovosť, avšak po zohľadnení opatrení, ktoré zvyšujú náklady ľudí pri bežnej spotrebe, môže nastať situácia, že nehnuteľnosti sa budú predávať v cene, ktorú zvládnu platiť priemerne zarábajúci klienti v danom regióne Slovenska.
Signalizovanie štátom podporovaného nájomného bývania a jeho vplyv na realitný trh
Zo správ z našej vládnej politickej garnitúry evidujeme, že medzi prioritami je oblasť tvorby štátnych nájomných bytov, respektíve projekt štátom podporovaného nájomného bývania. Priznávame sa, že aj napriek tomu, že sa hýbeme na finančnom a realitnom trhu už od roku 2007, nás táto správa znepokojuje. Myslíme si, že takýchto „skvelých štátnych nájomných bytov“ bude oveľa menej, ako rečí okolo nich. Plne podporujeme, aby pre ľudí, ktorých príjem je na nižšej úrovni, prípadne rodiny s jedným rodičom a ostatné skupiny mali možnosť získať nájomné bývanie. Prípadne, aby si kúpili nehnuteľnosť s podporou výhodného financovania zo štátneho fondu rozvoja bývania. Avšak, myslíme si, že nie štát, ale obce a samosprávy majú mať viac možností vybudovať nájomné byty, nakoľko presne poznajú potreby občanov svojich obcí a krajov. Poprípade, dávala by zmysel spolupráca so súkromným sektorom a developermi, aby získali možnosť výhodnejšieho financovania práve cez štátny fond rozvoja bývania. V rámci toho by samozrejme bolo zabezpečené, aby nehnuteľnosť vybranej skupine ľudí prenajímali podľa dohodnutých podmienok. Obce alebo lokálni developeri by mohli využívať aj spolupráce s realitnými kanceláriami pri získavaní potenciálnych záujemcov na nájom.
Všade na západe tendencia štátom podporovaného, prípadne budovaného nájomného bývania končí alebo skončila. Ako sme spomenuli, podporujú sa len samosprávy a obce, pričom vznikajú rôzne formy družstevného vlastníctva. Preto si myslíme, že táto forma, do ktorej sa chce vláda sa zmení. Rozpustí sa agentúra pre štátom podporované nájomné bývanie, kde by sa ušetrilo ročne približne 400 000 €(z čoho by mohli byť aspoň 4 byty pre ľudí každý rok) a poradia sa s odborníkmi na túto problematiku. Samozrejme, pre skupinu občanov s nižšími príjmami by sa mali nájsť vhodné možnosti bývania, ale myslíme si, že štát v spolupráci s VÚC alebo obcami majú možnosti, ako riešiť túto problematiku aj bez takejto agentúry.
Priamym zásahom štatu, kde by na Slovensku vzniklo napríklad 4 000 nových bytov za rok, by sa rapídne narušilo podnikateľské prostredie, nakoľko momentálne je celkovo 4 000 bytov v ponuke na prenájom. Taktiež treba rátať s tým, že ruská agresia na Ukrajine raz skončí a približne 100 000 ľudí sa vrát bývať na Ukrajinu, čo bude mať taktiež veľký dopad na trh s nájomným bývaním.